tisdag 12 maj 2015

Refashion - sy om jeans till shorts

Efter att ha varit utan symaskinsnålar i flera dagar så är sybegäret stort...

Jag tänkte att jag skulle hugga in på lille A's trasiga jeans.
Alla är slitna och har hål på knäna.
Annars är de i bra skick och jag tycker att det är tråkigt att slänga dem.
Så shorts får det bli till grabben.

Miljövänligt återbruk när det är som bäst!

Du ser...
Det går ju inte att gå omkring så här, 
fast visserligen är det modernt med trasiga jeans.
Så jag tänkte visa hur jag gör om jeans till shorts på ett enkelt sätt.

Klipp av ena byxbenet där hålet är.

Vik ihop byxorna och klipp av det andra benet så de blir lika långa.


Nu har vi kommit halvvägs...

Vik upp byxbenet två varv ( fålla)och sätt fast en knappnål.
Jag valde att ha viket på rätsidan av shortsen, alltså på utsidan, men man kan lika gärna vränga byxorna och fålla på insidan. 


Gör samma sak på andra benet.
Se till att båda benen blir lika långa...


Ta daaa!!

Nu är det dags att sy :)
Sy raksöm runt om och glöm inte att fästa.

Nu var det klart, då är det bara att prova dem då.

                 
Jo, lille A verkar nöjd över de nya shortsen.


Nu kan det bli varmt för nu har grabben knappt några långbyxor kvar...

Kram och hej!

L

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar