tisdag 9 januari 2018

Rensa ditt hem - utmaning

Handen på hjärtat, 
visst känner du också att du har liiite för mycket grejer, eller?
Eller att de saker du har ligger på fel plats?

Så känner jag nästan dagligen!

Och ofta så här års vill jag rensa, ge bort eller slänga ut saker, 
både ur vårt hem och på mitt jobb.
Alla dessa onödiga grejer samlar både damm och tynger ner min energinivå och får energin i hemmet att röra sig långsammare. 
Och visst är det jobbigt och stressande att kliva över eller flytta på saker för att komma fram, eller så blir man attackerad av halva garderoben 
när man ska ta fram en tröja.
Inte kul alls!

När man har rensat i ett hörn så känns det såååå befriande och skönt.
Och att endast ha saker i sitt hem och arbetsplats 
som ger en kraft och energi är ju det vi strävar efter...eller hur?

Nu ska du ju inte slänga dig in och rensa överallt på en gång, 
det funkar inte så. 
Det kommer du bara få huvudvärk av 
och du kommer troligtvis ge upp efter en kvart.

Jag har tänkt att dela upp rensandet över hela året, eller så länge jag har saker att rensa ut. 
Varje vecka kommer jag att presentera ett nytt område som ska rensas, sorteras och snyggas till. 
Både här på bloggen och på instagram: toregards_lilla_lotta.

Jag kommer också att visa före/efter foton...om jag vågar!

Till slut kommer hela huset att vara fantastiskt fräscht och det kommer bara vara fyllt med saker du tycker om.
Bra, va!! 


Börja tänk så här inför varje område som ska rensas:

Spara?
Skänka?
Slänga?
Sälja?

Dela in alla grejer med hjälp av de fyra S:en så blir det lättare.
Men var lite barbarisk och spara inte för mycket!
Vi vill ju ha ett lätt och luftigt hus.

Sätt även en tidsgräns på när du göra dig av med alla saker du rensat bort.
Det får inte bli ståendes i något förråd eller så, för då flyttar du bara på problemet.

Gött!

Det känns som att vi är på gång, eller hur?
För visst hakar du på??

I morgon kommer den första utmaningen...

Kram och hej!!

L


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar