fredag 10 februari 2012

småkaksbak

I dag har jag och E frostat av frysen och bakat småkakor.


Ljuvliga kolakakor.....


och farmors kakor med björnbärssylt.

Här kommer recept!

Kolakakor
175°

200g rumstempererat smör
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 ½ msk sirap
2 msk vaniljsocker

Blanda allt och ställ in i kylskåpet ca 30 min
så blir det lättare att arbeta den sedan.
Dela i 4 längder på en plåt o platta till.
Grädda i mitten av ugnen i ca 12 min
Skär kakorna i bitar så fort den kommer ut ur ugnen.
Vänta tills kakorna är helt kalla innan de läggs i en burk.

Farmors kakor
175°

4½ dl mjöl
1 dl socker
2 tsk vaniljsocker
200g rumstempererat smör
kanel o socker

Blanda allt och forma degan till två rullar.
Rulla in dem i plastfolie.
Ställ dem i kylen i 30 min så blir det lättare att dela dem.
Rulla dem sedan i kanel o sockerblandning.
skär dem i skivor och lägg dem på en plåt.
Tryck med fingret i mitten av kakorna så det blir en liten grop.
Lägg i lite sylt i groparna och grädda i mitten av ugnen i ca 10 min.
Vänta tills kakorna är helt kalla innan de läggs i en burk.

Lycka till!!

Kram L



1 kommentar:

  1. Mmm kolakakor är gott :)
    Var längesen jag gjorde småkakor nu. Man kanske skulle baka
    lite såna nån dag. Bra att ha om nån kommer förbi.

    Ha en skön kväll!

    Kram Verra

    SvaraRadera