fredag 11 april 2014

DIY - Klä en skolåda med tapet

Just nu är det lite rörigt i mitt pysselrum.
Jag får ingen riktig ordning på det och det stör mitt estetiska sinne att lådor och annat inte harmoniserar i färger.
Dessutom ligger det fullt av saker överallt så någon bänkyta finns knappt.
Men det går ju att ordna med lite rensning.
Jag inser ju att jag egentligen behöver ett större pysselrum, för slänga tyger och annat bra pysselmaterial är ju inte ett alternativ :) Hi hi!

Men jag börjar med att slå in lite gamla skolådor i tapet.
Så här gjorde jag...

Ganska tråkiga lådor!

Först mät ut hur mycket tapet man behöver behöver.
Tapeten köpte jag på Rusta. Jag gillade den och så var det rea.
 Limma botten av skolådan och centrera den på tapetbiten.

Dra sedan en rak linje från långsidan av lådan.

Och klipp efter linjen. Jag gjorde detta på båda sidorna.

Limma på långsidan och vik upp kanten. Ta en långsida i taget.

Klipp ett jack rakt in vid hörnet.

Klipp av en bit av tapetflärparna.

 Limma sidorna och tryck fast. Vik över tapeten så den fastnar inuti lådan.

Nu ska det se ut så här...
Limma kortsidan och vik upp och över kanten på lådan. Så är det klart.
Vill man klä in locket gör man på samma sätt, lätt som en plätt.

Så här blev det!

Matchande tidskriftssamlare i hyllan under.

Och DYMO-etikett så man tydligt ser vad som finns inuti.

Svårare än så var det inte. 
Varje låda tog väl knappt 1/2 timme att göra.

Så nu har jag en sådär 5-7 andra lådor att klä in...
Hoppas bara min tapetrulle räcker!

Hej o hå

L

1 kommentar:

  1. blev ju hur fint som helst! tapet på plastlådor, funkar de också tro?!

    SvaraRadera