lördag 21 mars 2015

DIY - Hur man kortar av en skjortärm.

Jag tänkte att det var dags att visa 
hur jag brukar göra när jag kortar av en ärm.
Göra en sk. tutorial.

Först börjar man med en skjorta/tunika eller vad man nu hittar längst in i garderoben som har gjort sitt...


Den här mammatunikan hittade jag.
Vilket fynd!
Tycker du inte att den liknar en nattskjorta?
Jag kan verkligen inte ha så här långa tunikor...Vart tog mina ben vägen??


Ärmarna var det vi skulle fokusera på...
Klipp av dem ca 1,5 cm från armhålssömmen,
Vet verkligen inte om det heter så men jag hoppas du förstår, och rakt,lite snett uppåt.


Fålla in en smal kant och nåla runt hela ärmen.



Hitta en diskret tråd som passar till ditt tyg och sy en raksöm.


Nu tar du den överblivna ärmstumpen och lägger över nästa ärm och gör precis lika dant som när du fixade den första.
Svårare än så är det inte...

Jag vet, man kanske skulle lägga in att pressa sömmen när man fållar in ärmkanterna och man skulle kunna sicksacka mer än jag gör 
men jag är helt enkelt för lat för det.  
det är nämligen en hel procedur att rigga upp min strykbräda och sedan är den i vägen hela tiden.
Jag behöver inte göra det för att jag ska bli nöjd.
Vill du göra sånt så är det heeeelt ok.
Jag vill bara bli klar.
Klar och nöjd!



Ja, jag kortade visst av tunikan också...
Och tog in den några cm på varje sida...

Som sagt...
Klar och nöjd!

L

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar