onsdag 27 juli 2011

Hemmagjord svartvinbärssaft.........

Nu börjar det vanliga livet igen med matlagning, städning och annan fejning.
Till detta hör även saftning.
Nu är det så att även om vi bor i ett gammalt hus har vi INGEN gammal fin trädgård.
Nä, för när vi flyttade hit var trädgården i sånt uselt skick att vi beslutade att göra om allt.
Det växte ändå inga vackra knotiga gamla träd eller bärbuskar som översållades av bär varje sommar.
Här fanns bara syrenhäckar till förbannelse, flera bersåer som INTE gick att få bukt på, granar som växte vilt och något som kanske hade varit en sorts gräsmatta en gång i tiden.

Så nu har vi två små men fina äppleträd, en stor fin gräsmatta som M svär åt för det är han som oftast klipper den, 4 odlingslådor som jag inte odlat i detta året och två svartvinbärsbuskar.
Det är dessa buskar som jag nu plundrat på bär. En liter blev det.


Jag kokar bären och 1 liter vatten i en stor kastrull.
10 minuter! Några blad åkte också med men det gör inget.


Hmmm, var har jag nu den där tygmojängen med ställning som man MÅSTE ha vid saftning?
Jag VET att den ska ligga i någon av lådorna, men vilken?

Här var den ju.

Nu ska allt bara rinna av.
Och när det har gjort det ska jag blanda i 1 dl strösocker.

OM jag nu hade haft 1 dl socker!
 Inser att jag INTE har mer än knappt 1/2 dl. Hur är det möjligt??
I ett skafferi SKA man ha minst ett oöppnat paket socker annars kan man väl knappast kalla det ett skafferi! Fast jag har inget skafferi, Jag har tre kökslådor.
Och det är ju inget RIKTIGT skafferi!!!!

Efter en snabb tur till husvagnen har jag lyckats skrapa ihop till min dl.
Så, sagt och gjort.
1 dl socker blandas med saften och hälls upp på en fin flaska.

Sen en hemmagjord etikett och ett litet snöre så är allt klart!

Den blev till och med godkänd av E.
Hon som BARA dricker Bob blandsaft!

Kram Kram

Liselott

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar