onsdag 23 november 2011

Överaskningsmiddag!

Jepp, det var precis det som E ville göra till sin pappa i dag.
Och det går ju inte att säga nej till det, eller hur.
Så det skulle bli soppa och pannkakor.

Jag gjorde maten och E dukade.
Bra upplägg enligt henne.

Och när pappa kom hem var maten nästan klar så det var bara att sätta sig till bords och
äta en av de godaste, fast ändå enklaste soppor jag gjort.

Vassegoda:

Potatis och löksoppa!
4-5 port.

2 msk oliv- eller rapsolj
1 stor röd lök
2 vitlöksklyftor
10 medelstora potatisar
2 buljongtärningar (vegetarisk eller kött)
1 L vatten
Timjan och salt efter smak
ca 3 dl mjölk
Skär löken i skivor. Hacka vitlöken.
Skär potatisen i bitar.
Lägg i löken och vitlöken i en kastrull med oljan och fräs tillsammans med 
timjan tills löken blivit mjuk och fått en ljusbrun färg.
Tillsätt vattnet, buljongtärningarna och potatisen och låt
koka i ca 15 min tills potatisen är mjuk. Här mixar jag soppan för mina barn gillar inte klumpar.
Häll i mjölken och rör om.

Ät tillsammans med ett gott bröd och trevligt sällskap!
Och kanske pannkakor till efterrätt.........

kram kram

1 kommentar:

  1. Såå gott, älskar soppa fast tyvärr blir det sällan jag gör det!
    Kram Emma

    SvaraRadera