onsdag 21 september 2016

Hur man syr om och ändrar en blus - refashion

Tog en sväng till Myrorna häromdagen.
Det var ju trevligt!
Personligen tycker jag att vissa av deras grejer är lite dyra. 
Men jag hittade i alla fall en blus för en rimlig slant. (50:-)
Och en kofta som var liiite dyr...90:- men den var helt felfri och från Esprit.
Så den fick åka med hem den med. 

Den här lilla blusen, som sagt, sitter väldigt bra på 
och den är mjuk och skön i tyget. 
Men den är långärmad.
Det går ju inte.

 


Väldigt fina knappar!
Men jag tänker inte ha kvar ärmarna för det.


Jag klipper av ärmen en bit ifrån axelsömmen så jag har lite tyg att vika in.


Jag viker in två varv och nålar.
Jag ser till så den ursprungliga sömmen är precis i kanten, då blir det snyggast.

 
Så här ser det ut...

Sedan syr jag med vanlig raksöm.


Nu har jag en färdig blus.
Det har tagit ungefär 40 min att sy om den här.

 

Jag sydde även en raksöm mitt fram vid sidan om knapparna 
så den inte glipar någonstans. 

Ha en härlig dag!

L

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar