söndag 19 juni 2011

Söndagsbak

Här hemma är det riktigt skitväder.
Eller ett perfekt väder för att baka som Nalle Puh skulle ha sagt.
Jag bakar focaccia med havssalt och solroskärnor. Det lät ju jättegott!
Samtidigt gör jag en cheesecake som jag tänkte bjuda midsommarfirarna på.
Måste bara hitta formar som passar i husvagnsfrysen.
Naturligtvis får jag MASSOR med hjälp av E som gärna provsmakar både
det ena och det andra.


Focaccia med havsalt och solrosor
Ingredienser:

25 g jäst
5 dl mjölk
8 dl specialvetemjöl
1 1/2 msk olivolja
1/2 tsk salt

Garnering:

olivolja
flingsalt
solrosfrön


Gör så här:
Värm mjölken till fingervarmt. Lös upp jästen i lite av mjölken och tillsätt resten av ingredienserna och arbeta degen i ca 10 minuter. Degen skall vara ganska lös. Lägg degen på en bakpappersklädd plåt och låt den jäsa i ca 30 minuter under en bakduk. Droppa på lite olivolja och strö på flingsalt och solrosfrön. Grädda i ca 25 minuter i 200 grader. Låt svalna på galler och skär i rutor.

Hoppas ni inte regnar bort!
Kram Liselott


1 kommentar:

  1. Ooo, det såg verkligen gott ut!
    Hoppas det smakade lika härligt som det såg ut!

    Jag tänkte bara hälsa på och skriva att du vann en utlottning hos mig för ett tag sedan! En liten Minitävling jag hade där man kunde vinna en krok eller en korg. Om du kan maila din adress till mig, på ias.corner.blog@gmail.com så ska jag skicka din vinst!

    Ha en fortsatt härlig vecka och en lika härlig sommar!
    Kram Maria

    SvaraRadera