lördag 27 augusti 2016

Lchf Citronpaj... Mums!!

Jag är inte partisk på något sätt och vis, men
det här är den absolut bästa citronpajen jag ätit.
Någonsin!

Jag har ett skräck-exempel från skolans hemkunskap i åttan
där vi skulle bara citronpaj.
Sååååå sur!!
Efter det har jag varit lite skeptisk till just citronpaj.

Och att göra en som är gluten- och sockerfri...
Det kan ju inte bli bra, eller?

Jooo!! 
Det kan det.

Lilla loppans väldans goda citronpaj


Börja med pajskalet.

Sätt ugnen på 150° varmluft.

Blanda ihop:

2 1/2 dl mandelmjöl
1 dl kokosmjöl
           1 tsk sötningmedel (jag tog steeviaströ)
60 gram halvsmält smör
1 msk vatten
1 tsk fiberhusk

När allt är blandat så trycker du ut allt i en springform 
och fördelar upp på kanten.
Sedan kan den vila ca 10 min i frysen så den behåller formen
 i ugnen och inte smälter ner.

Förgrädda pajskalet i ca 8-10 min.

Nu gör vi fyllningen:

6 ägg
2 citroner
1 dl sötningsmedel
1 dl crème fraiche
200 gram Philadelphiaost
1 1/2 dl grädde

Vispa ägg och sötning poröst och fluffigt.
skölj citronerna noga, riv skalet och pressa ut juicen.

Nu ska vi blanda skalet, citronjuice, crème fraiche, 
Philadelphiaost och grädde
i en bunke. 

Blanda sedan i äggsmeten. och rör försiktigt tills allt blivit blandat.

Häll smeten i pajskalet och grädda i ca 40 min. (Fortfarande 150°.)
Lägg gärna över ett bakplåtspapper om du inte vill att pajen 
ska få för mycket färg.

Servera med en klick grädde och njuuuut av den lena citronsmaken.


Mums!

L

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar