tisdag 11 september 2012

american cookies

Har precis testat ett amerikanskt recept på småkakor....
Men jag får nog klicka ut dem i mindre klickar nästa gång för man kan inte riktigt kalla dem för "små"kakor :)
 
Men goda blev dem
 

 
Nu är det bara att översätta receptet då........
 
 
Smarriga kakor
ca 8 dussin ( ja, du läste rätt!!)
 
2 1/4 kopp mjöl
1 tsk baking soda (har lärt mig att det är bikarbonat)
1 tsk salt
1 kopp mjukt smör
3/4 kopp strösocker
3/4 kopp farinsocker
1 tsk vaniljsocker
2 ägg
2 koppar hackad mörk choklad
1 kopp nötter (kan uteslutas)
 
Sätt ugnen på 200°
Blanda mjöl, salt och baking soda i en stor skål.
Blanda i smör, socker och vaniljsockret med en träsked tills det blir krämigt.
Blanda i äggen.
Häll i choklad och nötter lite i taget.
När allt är blandat så formar du teskedstora bollar
(ta inte matskedstora. det gjorde jag!!) 
och plattar till lite på ett bakplåtspapper.
Grädda mitt i ugnen i ca 10 min eller tills kakorna blivit gyllenbruna....
 
 
Här kommer en liten måttabell
 
 1/4 cup = 0,6 dl eller 4 msk
1/3 cup = 0,8 dl eller 5,3 msk
1/2 cup = 1,2 dl
3/4 cup = 1,8 dl
1 cup = 2,36 dl
1,5 cup = 3,56 dl
2 cup = 4,74 dl
3 cup = 7,1 dl
 
 
Prova dem!!
 
Kram kram
L

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar