tisdag 1 september 2015

Plommonkaka i långpanna

Nu har jag pallat en hel kasse plommon av syster yster
och efter att ha ätit så många att vi fick ont i magen
 så var det ändå MASSOR kvar.
Vad ska vi göra av dem?

På internet finns det en uppsjö av recept men det var ingen som föll mig i smaken, ti hi.

Så jag konstruerade ett eget recept.


Lilla Lottas plommonkaka

200 g smör
4.5 dl socker
1.5 dl farinsocker
2 msk vaniljsocker
4 ägg
5 dl mjöl
ca 30 plommon (urkärnade och halverade)
Strösocker

Börja med att ta fram en stor kastrull och smält smöret.
När det är klart tar du av kastrullen från plattan och häller i allt socker.
Knäck äggen och häll i. 
Vispa hela tiden så de inte stelnar av värmen.
Jag använder elvisp.
Häll i mjölet och fortsätt vispa tills allt blandats.

Häll upp i en långpanna och tryck försiktigt i plommonen i rader 
med skalet uppåt.

Strö över lite strösocker.
grädda mitt i ugnen i 175 grader
ca 30 min.

Servera med en klick grädde, vaniljsås eller glass.

Och gärna en kopp te!

Det är härligt att baka en trevlig höstkaka
när regnet piskar mot köksfönstret.

Simma lugnt!

L




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar