lördag 1 oktober 2016

Baka bröd i gjutjärnsgrytan

Jag blev lite sugen på att baka bröd.
Och då testade jag att baka i en gjutjärnsgryta.

Tänk bara på att grytan inte får ha plasthandtag, det blir inte bra i varm ugn...

Det blev ett kalljäst bröd med både vetemjöl och nötter, 
inget LCHF den här gången.
Jag hade en osaltad nötmix med lite torkad frukt som fick åka med i degen.

Bara hacka den lite lätt.

Här kommer receptet:

BRÖD I GJUTJÄRNSGRYTA
·          4dl vetemjöl 
3 dl grahamsmjöl
·         1/2 tsk torrjäst
·         1-2 tsk salt
·         3,5 dl vatten
·         150 gram hackade nötter eller frön

  • Blanda mjöl, jäst och salt i en bunke.
  • Tillsätt vatten och rör ihop. Blanda sedan ner nötterna.
  • Täck bunken med plast och låt jäsa över natten eller ca 8 timmar.
  • Sätt ugnen på 230 grader och ställ in en gjutjärnsgryta på gallret.
  • Stjälp upp degen på en mjölbädd och gör den någorlunda rund.
  • När ugnen och grytan blivit varm tar du ut grytan och lägger ner brödet i den.
  • Lägg på locket och ställ in grytan i ugnen i ca 30 min
  • Ta sedan bort locket från grytan och låt brödet gräddas i ytterligare 15 minuter.
  • När brödet gräddats färdigt häller du bara ut det ur grytan och täcker med en handduk.
Tänkte fota det färdiga brödet men det försvann i ett nafs
och jag hann inte med.
Istället fick jag nöja mig med den halvan som blev kvar.
Smakade faktiskt en liten ljummen bit med smör och ost, Gott!

Kram och hej

L


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar