fredag 28 augusti 2015

DIY- sy en lunchväska

Nu har min kasse till matlådan gjort sitt. 
Ja, efter att under två års tid varit min trogne följeslagare till jobbet så är det nog dags att byta. 


Jag hade sett en väldigt fin på Balders hage i Alingsås i somras. Men då var jag inte i behov av en, trodde inte min gamle vän var i så dåligt skick.
Så i akut behov av en ny väska kom jag på att jag kunde sy en.
Jag hittade en bit vaxduk i pysselrummet som jag köpt på stoff o stil för flera år sedan. 


Eftersom min gamla lunchväska var slut och jag inte hade något mönster så klippte jag helt enkelt sönder den och använde som mall. Jag la till några cm till sömsmån och gjorde den lite högre.


Såna här bitar blev det. 
Jag sydde ihop sidodelarna (räta mot räta med avigan ut) i botten först och sedan sydde jag ihop sidorna så det blev en påse. Sedan vrängde jag den rätt så den såg ut så här...


Nu blev jag så ivrig att jag glömde fota resten av stegen.

Men jag vek in översta kanten och sydde ihop två handtag 
och satte fast på väskan.
Jag sydde även en raksöm längst med alla sömmar och runt botten så den skulle bli stadigare och se mer arbetad ut.
Så här blev resultatet.


 

Att sy i vaxduk är ganska lätt men man kan inte nåla för då blir det fula stickmärken som inte går bort. Men positivt är att man slipper sicksacka.

Det var ganska kul faktiskt!

Må gott

L







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar