tisdag 13 september 2011

Äppelmos eller äpplemos?

I helgen syltade jag som bara den.
Hade fått stora mängder äpplen av min mamma
och då måste man ju göra äppelmos.
 Eller heter det äpplemos??
Vem vet? 
Finns det någon vänlig språkvetare där ute i landet som skulle kunna hjälpa mej med den frågan?
Eller lärare, de måste ju veta!

Hur som helst, till min hjälp hade jag, förutom lille A, en gammal mosvagga.
Inhandlad på Antikladan för 1:- otroligt billigt.
Var faktiskt lite osäker på om den skulle fungera men det gjorde den.

Att göra äppelmos/äpplemos har plötsligt gått från att vara ett
flera-timmars-slavjobb till att bli en-timmes-mosfröjd!

Det var ju bara att dela äpplena i lagom bitar,
tjoffa dom i en STOR kastrull och koka.
Inget skalande eller urkärnande här inte.
Sedan häller man i socker, Jag tog vanligt socker eftersom jag ska frysa moset,
Och kokar tills det blivit en enda sörja av alltihop.

Nu kommer det roliga med mosvaggan.
Det var bara att hälla i lite mosgegga i taget och dra med handtaget
tills moset åkt mer i bunken under.
Sedan tar man bort skräpet i vaggan och gör om hela proceduren.


Sedan är det bara att njuta av hemma lagat äppelmos i glasburkar med
egenpysslad etikett.
Bättre än så blir det inte till frukostgröten.


3 kommentarer:

  1. Supersnygga etiketter! Gillar bakgrundspappret!
    Kram Malin

    SvaraRadera
  2. Hej! Hittade din blogg när jag sökte recept på äppelmos med mosvagga. Tack så mycket! Och eftersom jag faktiskt är språkvetare så måste jag säga att det heter faktiskt precis just så. Äppelmos, alltså. Äpple har två former - som man använder när det är självständigt, och som man använder när det är bundet, alltså i sammansättningar, som äppelmos, äppeljuice eller äppelbitar. /Emil

    SvaraRadera
  3. Tack! Nu behöver jag inte gå och fundera på det längre.

    SvaraRadera