tisdag 12 april 2016

Refashion - Hur?

Många frågar mig hur jag gör och tänker när jag gör ett refashion. 
Därför har jag gjort en lista, jag gillar listor, på hur jag tänker.
Så välkommen in i min skaparhjärna...

1- Lär dig din symaskin!
Det blir mycket lättare då och resultatet kommer se mycket proffsigare ut.

2- Kolla Pinterest!
Det finns en uppsjö av inspiration, både på DIY och på refashion sidor 
men också på outfits som folk lägger upp.
Jag får ofta inspiration därifrån.

3- Skapa en fixar- låda!
Jag har faktiskt ett helt skåp och ingen låda, 
där jag samlar kläder som jag vill göra om.
Det kan vara plagg ur min garderob eller något jag hittat på loppis.
Försök sedan ta tag i ett plagg åt gången så du inte har sju olika refashions på gång. 
Det blir bara jobbigt.

4- Städa din garderob!
Det finns säkert saker där inne som du inte använt på länge, eller nåt du köpt på rean som inte satt så där jättebra men var superbilligt!
Lägg det i fixar- lådan så kommer snart en idé om hur du kan ändra om den.

5- Städa även sambons/ Mammas /pappas garderob!
Det finns ju massor man kan göra av en herrskjorta...
Och en klänning kan lätt förändras bara man lägger upp den lite eller syr in den.

6- Gå på loppis!
Det är där jag gör mina bästa fynd. Jag scannar först av och ser jag ett härligt tyg så dyker jag ner och kollar vad det är för plagg. 
Vad kan jag skapa utifrån det? När jag kollat av hela affären har jag oftast en hel hög med kläder. Då är det dags att prova! 
Jätteviktigt, för även kläder på loppis är billiga så hjälper det inte
 om de är för små eller sitter väldigt konstigt.
 Känns de inte bra är det inte jättelätt att sy om. 
Det är lättare att förminska ett plagg än att göra det större!


7- Vissa plagg går inte att sy om!
Det är bara att acceptera. 
Det kan var en fläck på fel ställe eller  att det är sytt i ett väldigt svårt tyg. 
Man får slänga kläder, det är helt ok!

8- Styla om!
Leta på nätet efter inspirerande bilder. Tänk om!
Den tråkiga toppen blir festfin med ett coolt halsband eller scarf.
En klänning kan bli en kjol om man drar en tröja över.
Dina plagg kommer att kännas nya och fräscha utan att du behöver sy om dem.

9- Tänk utanför boxen!
En kofta blir ett kuddfodral, ett par byxor blir en kjol, ett linne blir en lampskärm...
Ja, du kan säkert hitta på massor av saker att göra bara du tänker nytt och ser saker på ett annat sätt.


Jaha, nu vet ni hur jag tänker.

Då säger jag bara lycka till med era refashions!

Kram L

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar