söndag 9 oktober 2011

Lördagens meny

Så här blev det

Fläskytterfilégratäng, potatishalvor i ugn,
sallad med fetaost och rödlök och baguette
Till kaffet/teet blev det en cheesecake med browniebotten.
Det blev en jättemysig kväll med många goa skratt!

Här kommer receptet på kakan

Browniebotten                             Cheesecake
115 g smör                                                              500 g cream cheese
 2½ dl socker                                                          3 ägg
½ dl mjölk                                                              1 1/4 dl naturellyoghurt 
115 g mörk choklad                                               1 3/4 dl socker
2 vispade ägg                                                          1 tsk vaniljsocker
2 dl mjöl

Smöra och mjöla en form med avtagbar kant.
Smält smör och choklad i en kastrull på låg värme, rör tills smeten är slät.
 Dra bort kastrullenfrån plattan och vispa i sockret.
Tillsätt ägg och mjölk och vispa rejält.
Rör i mjölet tills smeten är slät och häll i formen.

GRÄDDA i 25 min på 180 grader.

Blanda cream cheese, socker, ägg och vanilj väl.
Rör ner yoghurten och häll den över browniebotten.

GRÄDDA ytterligare ca 45 min tills mitten är nästan stel.

Dra en kniv runt kanten så den lossar från formen. Låt svalna innan du tar ut den ur formen.
Låt den stå 4 timmar i kylskåp.
Vid servering kan man smälta mer choklad och ringla över kakan.
Det missade jag i går!



Mina gäster var så gulliga.
Alla hade köpt så fina presenter till mig TACK! men det får ni se en annan gång.

Glöm inte att i morgon är det är sista dagen att vara med i min tävling!

Kram Liselott

1 kommentar:

  1. Tack för en jättemysig kväll!
    Kramar// Rally-Malin :)

    SvaraRadera