onsdag 1 mars 2017

Gluten, socker- och laktosfri semmelkladdkaka


Jag älskar semlor men eftersom jag har valt att äta LCHF så rimmar det dåligt att smocka i sig en original-semla bara för att det är semmeldagen.
Jag vet ju att jag inte mår så bra i magen efteråt, så varför utsätta sig för det.

Under årens lopp har jag därför experimenterat med olika recept 
för att hitta det optimala substitutet.
Det SKA smaka semla! 

Jag har bland annat gjort chia-semlan som du hittar här.
Den är ju väldigt god, men kräver lång förberedelsetid.
Och jag har även försökt baka egna semmelbullar med olika resultat.
Men ingen blir så där perfekt och krämig som jag vill ha det.

Tills jag ramlade på Klaudia Wojdats semmelkladdkaka...

OMG!!

Efter lite förändringar i receptet blev den sååååå god!



Mandelmassa:
2 dl mandelmjöl
1 dl steevia strö
1 äggvita (spara gulan)
1/4 tsk flytande mandelarom 

smeten:
2ägg + äggulan som blev över från mandelmassan.
1.5 dl mandelmjöl
100 gram laktosfritt smör
1 msk laktosfri vispgrädde
1/2 dl steevia strö
1 tsk stött kardemumma

Topping:
Vispad laktosfri grädde
Steevia strö

Rör ihop mandelmassan.
Sätt ugnen på 200 grader . Smält smöret.
Vispa ihop mandelmassan och äggen. Tillsätt smör och blanda ordentligt.
 Häll i resten av ingredienserna och blanda till en jämn smet.
 Smöra en springform och ströa med kokosflingor.
 Tjoffa i smeten och grädda i mitten av ugnen ca 17min. 
Ta ut och låt den svalna helt. 
Strö på steevia strö.
Vispa grädden hårt och spritsa runt om.
Jisses vad gott!!

Kram L


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar